Przedstawiamy uwagi do projektu ustawy o Krajowej Sieci Onkologicznej (KSO), zgłoszone w imieniu środowiska radiologicznego przez Konsultanta Krajowego i PLTR (pismo poniżej). Nasze uwagi dotyczyły 2 zagadnień:
- Braku przedstawiciela środowiska radiologicznego w Krajowej Radzie Onkologicznej, mimo kluczowej roli diagnostyki obrazowej w rozpoznaniu i monitorowaniu choroby onkologicznej.
- Pominięcia w dokumencie dotyczącym Krajowej Sieci Onkologicznej radiologii i diagnostyki obrazowej oraz radiologii interwencyjnej.
Zachęcamy do zapoznania się z dokumentem
ZASTOSOWANIE RADIOLOGII INTERWENCYJNEJ W ONKOLOGII
oraz w materiałami prasowymi (m.in.):
STANOWISKO ŚRODOWISKA RADIOLOGICZNEGO WOBEC PROJEKTU USTAWY
O KRAJOWEJ SIECI ONKOLOGICZNEJ Z 29.10.2021
Szanowni Państwo,
Gratulujemy autorom stworzenia pierwszej w Polsce próby usystematyzowania opieki nad chorymi na nowotwory w postaci projektu ustawy o Krajowej Sieci Onkologicznej – projekt zawiera rozwiązania, które mogą przyczynić się do istotnej poprawy organizacji opieki onkologicznej.
Tym niemniej, zaskoczeniem jest dla nas pominięcie w dokumencie radiologii i diagnostyki obrazowej oraz radiologii interwencyjnej. We wstępnych dokumentach na temat KSO z 2018 r. pojawiły się liczne odniesienia do tych dziedzin ze względu na ich kluczową rolę w onkologii. Dodatkowo uchwała Krajowej Rady ds. Onkologii z dn. 13.11.2019 podkreśla konieczność rozwoju radiologii interwencyjnej jako czwartego filaru opieki onkologicznej. Z kolei Narodowa Strategia Onkologiczna zaznacza konieczność wprowadzenia procedur i standardów organizacyjnych radiologii interwencyjnej oraz inwestycji w wymagany do tego sprzęt.
Radiologia i diagnostyka obrazowa odgrywa pierwszorzędną rolę w opiece onkologicznej – absolutnie wszyscy pacjenci na różnych etapach diagnozy i leczenia mają wykonywane badania obrazowe. Niestety w projekcie ustawy o KSO nie uwzględniono udziału radiologa w Krajowej Radzie Onkologicznej. W związku z tym proponujemy poszerzenie grona członków Rady o specjalistę w dziedzinie radiologii i diagnostyki obrazowej.
Dodatkowo, w projekcie nie jest w ogóle uwzględniona radiologia interwencyjna. Jej rola jest wyjątkowo niedoceniana w Polsce, mimo że zabiegi małoinwazyjne są kluczowym elementem wszystkich najważniejszych wytycznych onkologicznych. Opóźnienie względem krajów Europy Zachodniej i USA w niektórych obszarach wynosi ponad 20 lat i ciągle rośnie. Sądzimy, że należy podjąć aktywne działania aby ten dystans przestał się zwiększać.
Uważamy, że ustawa o KSO powinna uwzględniać radiologię interwencyjną, która jest obecnie na świecie niezbędnym elementem opieki onkologicznej. W załączniku 1 przedstawiamy listę nowotworów, których nie można diagnozować i leczyć według najnowszych wytycznych nie mając dostępu do zaawansowanej radiologii interwencyjnej.
Propozycje dotyczące radiologii interwencyjnej:
A.
Radiologia interwencyjna powinna być obowiązkowa w Krajowym Ośrodku Monitorującym (KOM) i Wojewódzkich Ośrodkach Monitorujących (WOM), które mają być wzorem pełnowartościowej opieki onkologicznej. Proponujemy okres 3 lat (do 2025 roku) na dostosowanie się wyłonionych ośrodków do tych wymogów. Sądzimy, że do czasu ich spełnienia konieczne jest zapewnienie świadczeń radiologii interwencyjnej poprzez nawiązanie współpracy z ośrodkami świadczącymi tego typu usługi. Dla pozostałych ośrodków SOLO III proponujemy okres dostosowawczy 5 lat (do 2027 roku).
B.
Proponujemy wprowadzenie zachęt finansowych dla ośrodków w Sieci, które wcześniej udostępnią usługi radiologii interwencyjnej swoim pacjentom onkologicznym. Dotyczyłoby to wszystkich poziomów sieci (SOLO I, II i III).
Z uwagi na powyższe, uważamy, że uchwalenie ustawy w obecnym kształcie nie będzie sprzyjało rozwojowi radiologii interwencyjnej i pozostawi część pacjentów onkologicznych bez dostępu do opieki zgodnej z aktualną wiedzą i wytycznymi. Z 200 najlepszych szpitali onkologicznych na świecie 100% ma aktywne pracownie radiologii interwencyjnej. Trudno sobie wyobrazić dołączanie polskich szpitali do światowej czołówki onkologicznej bez dostępu do tych małoinwazyjnych zabiegów.
Proponujemy, aby po uwzględnieniu naszych propozycji, wykorzystać ustawę KSO jako ważny czynnik stymulujący wiodące ośrodki onkologiczne do szybkiego nadrobienia zaległości w zakresie radiologii interwencyjnej i do rozwoju tej dziedziny. Nie wyobrażamy sobie, żeby mogło zabraknąć radiologii interwencyjnej w referencyjnych centrach onkologicznych w Polsce.
Podsumowanie propozycji: | |
1. | Włączenie specjalisty radiologii i diagnostyki obrazowej do Krajowej Rady Onkologicznej |
2. | Wprowadzenie obowiązku zapewnienia świadczeń radiologii interwencyjnej w KOM i WOM (od 01.01.2025) |
3. | Wprowadzenie obowiązku zapewnienia świadczeń radiologii interwencyjnej w SOLO III (od 01.01.2027) |
4. | Podwyższenie współczynników korygujących dla ośrodków, które wcześniej wprowadzą usługi radiologii interwencyjnej dla swoich pacjentów onkologicznych. |
Z wyrazami szacunku
prof. Jerzy Walecki
Konsultant Krajowy ds. Radiologii i Diagnostyki Obrazowej
prof. Andrzej Cieszanowski
Prezes Polskiego Lekarskiego Towarzystwa Radiologicznego
prof. Barbara Bobek-Billewicz
Przewodnicząca sekcji radiologii onkologicznej Polskiego Lekarskiego Towarzystwa Radiologicznego
dr n. med. Grzegorz Rosiak
radiolog interwencyjny
lek. Krzysztof Korzeniowski
radiolog interwencyjny